torsdag den 27. august 2015

Kylling i valnøddecreme

Den anden dag lavede jeg denne skønne ret med kylling som ikke nødvendigvis ser fantastisk indbydende ud. Men manglen af skønhed bliver til gengæld opvejet i smagen. Retten er ret simpel og består i bund og grund af kogt/pocheret kylling og en skøn sauce lavet på god hønsefond og valnødder. Den er cremet og fed i smagen pga. valnøddecremen, men på samme tid let da den ikke indeholder fløde, smør o.l. 
Retten stiftede jeg første gang bekendtskab med under min uddannelse som ernæringsassistent og jeg har lavet den en del gange sidenhen.


I den originale opskrift bruges der en hel kylling, men da kyllingerne i min fryser ligger på 2200 gram, syntes jeg at det var lige i overkanten til 2 mennesker til aftensmad. Så denne gang brugte jeg jeg istedet et stort kyllingebryst fra Hopballe Mølle til en ½ portion af saucen. Det fungerede fint, men den bliver altså allerbedst med den hele kylling. 

Kylling i valnøddecreme:
(2-3 pers.)

Ca. 400 gram kyllingebryst
1 skrællet gulerod
1 løg i kvarte
1 laurbærblad
Salt og peber

Valnøddecreme

40 gram lyst brød
2-3 dl kyllingefond
100 gram valnødder
1 spsk citronsaft
1-1½ fed hvidløg
1 tsk paprika
1 tsk olie
Salt og peber

Evt. lidt friske korianderblade

Kom kyllingebryst, gulerod, løg og laurbær i en gryde og tilsæt ca. 5 dl vand. Kyllingekødet skal lige være dækket. Bring gryden i kog og lad det herefter småkoge i 12-15 minutter. Kødet skal have en kernetemperatur på 75 grader, før det er færdigt. Pak kødet ind i stanniol og hold det lunt. Reducer evt. kyllingefonden hvis den ikke er kraftig nok eller tilsæt lidt af en god hønsebouillonterning.
Til valnøddecremen kommes brød, 2 dl fond, valnødder, citronsaft og pillet hvidløg i en foodprocessor og så blendes der ellers til cremen er jævn. Tilsæt mere fond hvis cremen er for tyk - den skal helst have en konsistens som minder om creme fraiche 18%. Smag cremen til med salt og peber.

Ved anretningen skæres kyllingebryst i skiver som fordeles på et fad, en lav skål eller lignende. Fordel valnøddecremen henover og pynt med friske korianderblade samt lidt hakkede valnødder. Rør til sidst paprika med olien og dryp det over retten lige inden servering.

Jeg serverede retten med cous cous og en salat med nektariner, gulerod og agurk.

NB! Skal du lave retten til flere mennesker, så brug en hel kylling på 1½-2 kg og lav en dobbelt portion valnøddecreme. Kyllingen skal koge 45-60 minutter alt efter størrelse. Ved anretningen pilles den let afkølede kylling i mindre stykker og anrettes på et fad sammen med valnøddecremen. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar