fredag den 14. februar 2014

Rosinbrød og russere

Da jeg den anden dag bagte boller, tog jeg lidt af dejen fra og lavede dette rosinbrød. Rosinbrød i sig selv er dejligt med lidt smør til en kop kaffe eller the. Men grunden til at jeg bagte brødet var en helt anden. For et lille årti siden, arbejdede jeg hos en bager og her stiftede jeg bekendtskab med "russere". Det er noget så simpelt som et daggammelt rosinbrød man skærer i skiver, smører med en blanding af smør, farin og kanel og så bager man dem i ovnen. Det er et glimrende stykke morgenbrød, men det smager nu ligeså godt til eftermiddagskaffen :-)



Jeg lavede jo som sagt boller den anden dag. Jeg tog ca. 500 gram dej fra til dette brød og æltede en god håndfuld rosiner ind i dejen. Derefter formede jeg dejen til et lille brød og penslede det med æg. Tilsidst dryssede jeg brødet med hakkede hasselnødder og et pænt lag perlesukker. Ligesom med bollerne skal dette brød hæve til næsten dobbelt størrelse. Derefter bagte jeg brødet ved 180 grader i ca. 25 minutter til det var mørkt gyldenbrunt.



Russere:

Ca. 6 skiver af daggammelt rosinbrød
1 dl brun farin
50 gram blødt smør
1 tsk kanel

Bland smør, farin og kanel. Smør brødskiverne med smørret på begge sider (lidt mindre på den side som vender nedad).
Læg de smurte brødskiver på en bageplade med bagepapir og bag dem i en forvarmet ovn ved 180 grader i ca. 15 minutter. De skal være gyldne og sukkeret skal boble lystigt og blive karamelliseret. Tag pladen ud af ovnen og lad brødene køle af i 5 minutter inden de spises. Resultatet er et stykke brød som er karamelliseret og lidt sprødt udenpå og blødt og lunt indeni. 







3 kommentarer:

  1. Nam Nam .. husker dem godt fra skoletiden :)
    Nu vil jeg prøve at lave dem selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Torben.
      Jeg kan kun ønske dig god fornøjelse... De er så nemme at lave og stærkt vanedannende ;-)

      Charlotte

      Slet
  2. det glæder vi os til onkel Torben ;-)
    KH
    TInna

    SvarSlet