lørdag den 22. februar 2014

Belgiske vafler

Da jeg var barn/teenager, havde jeg en periode hvor jeg bare ikke brød mig om hverken æbleskiver, pandekager, vafler eller andet lignende stegt/bagt dej. Det som fik omvendt mig igen var belgiske vafler. De der ekstra tykke, bløde vafler var mere brødagtige end den der klæge konsistens som jeg syntes almindelige vafler havde. Nu kan jeg både spise pandekager, æbleskiver og almindelige vafler igen. Men jeg har altså stadig en svaghed for de belgiske. Jeg fik til jul et vaffeljern i julegave af mine 2 bonuspiger og det fik jeg så endelig afprøvet imorges. 


Jeg fandt opskriften på de belgiske vafler hos Maden i mit liv, dog gjorde jeg som jeg ofte gør - jeg skiftede lidt af melet ud med speltmel, som er i høj kurs i mit køkken. Jeg er dog ikke helt sikker på at jeg vil gøre det næste gang jeg laver dem. Derudover brugte jeg en vanillestang istedet for vanillepulver. Mit vaffeljern er beregnet til at bage belgiske vafler i, men jeg ved faktisk ikke om man kan bage denne type dej i et almindeligt vaffeljern. Dejen hæver ret meget, så vær påpasselig med ikke at komme for meget dej i, hvis du prøver at bage dem i et almindeligt vaffeljern. 

Belgiske vafler:
(10-12 stk.)

1,5 dl mælk
25 gram gær
3 æg
1/2 vanillestang
1 tsk sukker
1 knsp salt
50 gram fuldkornsspeltmel
300 gram hvedemel
125 gram smør
100 gram brun farin
100 gram sukker

Lun mælken og opløs gæren heri. Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Mas vanillekornene ud i 1 tsk sukker. Tilsæt vanillesukkeret til den lune mælk sammen med æg, salt, speltmel og hvedemel. Dejen bliver ret fast når den er færdigrørt - det skal den være. Sæt nu dejen til hævning i 45 minutter. Smelt smørret og rør det i dejen sammen med sukkeret og den brune farin. Det skal nærmest vendes rundt til at starte med, for at smørret ikke skvulper ud over skålens kant, men bare rolig, dejen skal nok blive fin og jævn. Jeg tænkte ved mig selv, at dejen duftede som brunsviger da jeg stod og vendte den sammen :-)
Lad nu dejen hæve endnu 15 minutter. Varm dit vaffeljern op og kom ca. 2 spsk dej på til hver af vaflerne. Fordel dejen let med en ske eller lignende i plastik, luk jernet og bag vaflerne til de er gyldne. Vaflerne bliver ikke sprøde i vaffeljernet, og derfor er de også lidt sarte når de tages af jernet - pas på at de ikke knækker. Drys de friskbagte vafler med sukker og lad dem køle et par minutter på en rist. Så bliver de sprøde udenpå og er stadig lækre og bløde indeni. 



Vi serverede dem til morgenmad med hjemmelavet jordbærsyltetøj og frugt skåret i mundrette stykker, men de kan også serveres som dessert med softice eller lignende. Vi har dog allerede idag aftalt, at næste gang vi skal spise belgiske vafler, så skal de serveres med nutella og friske jordbær :-)

Velbekomme!



2 kommentarer:

  1. Super dårlig opskrift, dejen bliver til en stor nærmest gummi lignende klump, jeg endte med at bare smide det ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christoffer.
      Jeg er ked af, at høre at du bare smed dejen ud. Faktisk bliver dejen ret meget som du beskriver den når den er færdig - altså meget fast og "gummiagtig". Den er jo ikke en almindelig vaffeldej, som kan hældes i vaffeljernet, men netop en meget tyk dej, som skal fordeles ud i jernet med en ske eller lignende. Jeg håber at du vil give opskriften endnu en chance, for resultatet er super godt... Det lover jeg dig! :-)

      Hilsen Charlotte

      Slet