torsdag den 30. januar 2014

Brødet alle taler om

Det er brødet alle taler om, altså Grydebrødet, "verdens bedste brød" eller "verdens nemmeste brød". Nogle siger at det er så let, at en 4-årig kan bage det. Jeg tror dog lige at jeg ville tænke mig om en ekstra gang, inden jeg overlod den 250 grader varme Römertopf eller støbejernsgryde til min 4-årige søn :-)
Men brødet ER godt - virkeligt godt! Og det ER let at lave, men du skal have en støbejernsgryde eller som jeg bruger, en Römertopf (nr. 115 til ca. 2,5 kg) til at bage brødet i efter den lange hævetid.


Brødet her skal ikke æltes, derfor kaldes det også "no knead bread". Til gengæld skal dejen stå og hygge sig i 12-18 timer på køkkenbordet inden bagningen. De gange jeg indtil videre har bagt det, har jeg kun ladet dejen stå i 12 timer, men brødet skulle eftersigende bliver bedre, hvis det får de fulde 18 timer. 

Du kan se den originale opskrift på brødet her 

Jeg valgte at erstatte 1/4 af hvedemelet med fuldkornsspeltmel, da jeg syntes at det giver brødet en dejlig nøddeagtig karakter. 

Så opskriften til ovenstående brød blev således:

En klump gær på størrelse med en ært
300 gram vand
8 gram salt
100 gram fuldkornsspeltmel
300 gram hvedemel

Opløs gæren i vandet. Rør salt og de 2 slags mel i væsken. Dejen skal kun lige røres sammen, så alt melet er opsuget af væsken. Dæk skålen med et låg eller med film og lad den stå på køkkenbordet i 12-18 timer.
Vælt dejen ud på et melet bord og fold dejen et par gange. Jeg smurte en ren skål med olivenolie og kom dejen heri. Lad dejen hæve 2 timer under et klæde, gerne på en lun plads. Jeg sætter som regel skålen ud på bryggersgulvet hvor der er gulvvarme. Skal dit brød bages i en Römertopf, sættes denne i blød, når brødet sættes til hævning. Når der er ca. 45 minutters hævetid tilbage, sættes Römertopfen i en kold ovn og ovnen tændes på 250 grader. Når hævetiden er gået, tages den brændvarme Römertopf ud af ovnen. Løft forsigtigt låget af og lad dejen glide ligeså stille ned i bunden. Læg låget på igen og sæt Römertopfen i ovnen igen. Bag brødet i 30 minutter. Tag nu låget af Römertopfen, sænk ovntemperaturen til 230 grader og bag brødet yderligere i 10-15 minutter. Det færdige brød lempes ud på en bagerist til afkøling. Vent gerne 1 times tid eller 2 før du skærer brødet.







4 kommentarer:

  1. Det ser super lækkert ud! Er det bare den normale Römertopf du bruger? Den 2,5 kg Længde 32,5 cm Bredde 23 cm? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej!

      Det er lige præcis den jeg bruger :-)

      Hilsen Charlotte

      Slet
  2. Hej Charlotte.
    God blog, jeg har netop bogmærket den og læser den nu fast, det er supergode opskrifter der inspirerer :)

    Du skulle prøve at lave den i støbejernsgryde. Jeg har prøvet både römer og jern, og min erfaring er, at når man bruger ler, så opsuger det noget af krummens væde, mens jern holder på det. Man får altså to gode brød - men de er faktisk ret forskellige. For mig passer støbejernsbrød rigtig godt som madbrød, mens römertopf-brød mere passer til fx marmelade/ost/pålæg :)

    Hilsen Lasse K

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lasse.

      1000 tak for din feedback. Det er en spændende iagttagelse du har gjort dig med hensyn til Grydebrødet, og jeg tror da faktisk at du har ret. Desværre har jeg ikke selv en støbejernsgryde (endnu!), men så snart at jeg får anskaffet mig en, så skal den helt sikkert indvies med et grydebrød og så skal jeg nok melde tilbage om jeg er enig med dig :-)
      Og iøvrigt tak fordi du læser med, jeg skal forsøge at blive ved med at inspirere :-)

      Hilsen Charlotte

      Slet