tirsdag den 24. september 2013

Hokkaidosuppe med rå forårsruller

Denne hokkaidosuppe er én af mine foretrukne supper at nyde når det bliver efterår og vinter. Den er ufatteligt blød og cremet i konsistensen, og så bidrager chili og ingefær med en behagelig varme og friskhed i suppen. Normalt serverer jeg den med lynstegte rejer som tilbehør, men igår fik jeg lyst til at servere rå forårsruller til. En rå forårsrulle er i bund og grund bare rispapir som er fyldt med sprøde grøntsager og et valgfrit fyld. Denne gang fyldte jeg mine med rejer, tomat, agurk, forårsløg og rød chili.


Hokkaidosuppe:
(4-5 pers.)

1 hokkaidogræskar
1 stort løg 
1 fed hvidløg
1 rød chili 
1 stykke ingefær på størrelse med 2 tommelfingre
½ liter hønsefond
2-3 dl kokosmælk
2 spsk olie (gerne kokosolie)
Limesaft
Fish sauce

Skræl og udkern hokkaidoen. Jeg syntes at det er nemmest at skære hokkaidoen over med en savtakket kniv, altså en brødkniv. Men pas på at hokkaido og kniv ikke smutter for dig, og du kommer til skade. 



Skær græskarkødet i tern. Pil løg og hvidløg og skær det i tern eller skiver. Skræl ingefær og skær det i tern eller skiver. Skær chili igennem på langs og fjern kernerne. Hak chilien groft. Jeg er selv lidt sart med chili, så inden jeg tilsætter chili til en ret, skærer jeg et lille stykke chili og ligger det på tungen. Brænder det med det samme, er jeg varsom med at tilsætte for meget. Kan jeg derimod sagtens spise det stykke chili, tør jeg godt komme lidt mere i. Vurdér hvad du selv syntes der skal i. Det kommer også an på hvem der skal spise af suppen. Skal den f.eks. serveres for børn, ville jeg spare på chilien. 



Varm olien op i en rummelig gryde og svits løg, hvidløg, ingefær og chili heri. Det skal ikke tage farve, bare blive mørt. Tilsæt græskarkødet og svits det med nogle minutter. Tilsæt fond og kokosmælk og bring det i kog. Lad suppen simre under låg ved svag varme i 20-25 minutter. Mærk efter om græskarkødet er mørt, ellers giv det 5 minutter mere. På dette stadie er suppen blevet flot gul og græskarkødet minder om syltede ferskner i farven.




Når suppen skal blendes kan du enten bruge en bordblender eller en stavblender. Jeg foretrækker at bruge en bordblender, da suppen bliver fuldstændig fri for klumper. Bruger du en bordblender vil jeg råde dig til at lade suppen køle af ½ times tid på køkkenbordet inden du blender den. Blender man brændvarm væske, vil trykket gøre det nemt for låget på blenderen at springe op, med brandsår og et møgbeskidt køkken til følge. Fyld kun blenderglasset halvt op når du blender varme ting og hold godt fast på låget med et viskestykke over. Når suppen er blendet, varmes den op igen og konsistensen justeres med vand, fond eller kokosmælk. Du kan lave suppen så tyk eller tynd som du har lyst. Smag suppen til med fiskesauce og limesaft. 


Rå forårsruller:
(10-12 stk)

10-12 ark rispapir
175-200 gram gode, kogte rejer 
1/4 agurk
1 tomat
Limesaft
3-4 forårsløg i fine ringe
Rød eller grøn chili efter smag - finthakket
Nogle flotte salatblade - det hvide og sprøde skåret væk

Dræn rejerne for evt. lage og skyl dem. Klem rejerne let for at få overskydende væske fra. Hak dem groft.
Del tomaten i kvarte og fjern kernerne. Hak tomatkødet fint. Skær agurk igennem på langs og skrab kernerne ud. Hak agurken fint. Bland rejer, tomat og agurk og giv det en smule limesaft.



Find et fad eller en dyb tallerken som er stor nok til at et stykke rispapir kan ligge i bunden. Hæld kogende vand i fadet, bare 1-2 cm vand. Når vandet er kølet så meget af at du kan stikke fingrene i, lægges et stykke rispapir i vandet til det er blødt - ca. 10-15 sekunder. Tag forsigtigt rispapiret op med fingrene - her dur redskaber ikke, så hold fingrene rene - og læg rispapiret over på et rent og fugtigt viskestykke. Bred det forsigtigt ud. Læg et salatblad på, herefter 1 spsk rejer, lidt forårsløg og lidt chili og fold forårsrullen forsigtigt sammen som vist herunder. Først foldes bunden over fyldet, så siderne og tilsidst rulles den forsigtigt sammen. Det kræver måske lidt øvelse, men når først du er blevet dus med rispapiret går det som en leg.







Server de rå forårsruller til suppen sammen med sød chilisauce og soja. Suppen kan serveres med et drys finthakket chili på toppen, samt lime og fiskesauce.



TIP! Skulle du have suppe til overs kan du bruge den som basis for en lækker karryret. Svits blot karry, løg osv. som du ellers ville gøre og kom resten af suppen ved. Suppen kan iøvrigt fryses.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar