torsdag den 22. august 2013

Stegt grød med kålpølser, løgkompot og sennep

Sidste efterår stillede min kæreste mig lidt af en udfordring. Han havde købt en røg øl, og den skulle jeg så finde en middagsret til, som ville kunne bære den røgede smag. Valget faldt på denne ret fra Almanak, som jeg havde haft kig på et stykke tid.
Faktisk havde jeg i forvejen sammen med en veninde, eksperimenteret med stegt speltgrød, i forbindelse med en konkurrence hun deltog i, så jeg vidste at resultatet ville blive godt....


Stegt grød:
(4 pers.)

60 gram groft rugmel
60 gram bygmel eller fuldkornsspeltmel
1 lille tsk salt
3 dl kyllingefond
2 dl øl - vi brugte Saaz Brew fra Hancock
10 gram smør
35 gram friskrevet vesterhavsost - alternativt parmesanost
Friske timianblade

Bring kyllingefond, øl og salt i kog. Tilsæt melet under grundig omrøring/piskning, og bliv ikke forbavset hvis det skummer kraftigt op når melet hældes i. Jeg brugte et piskeris til at få pisket klumperne ud med de første 3-5 minutter, derefter brugte jeg en grydeske. Lad grøden småkoge i 20-25 minutter. Kogetiden er vigtig da melsmagen skal koges væk. Grøden bliver ret "lang i konsistensen" og man skal røre jævnligt under kogningen. Tag gryden af varmen og rør smør, ost og timianblade i grøden. Smag evt. til med ekstra salt. Hæld grøden i en oliesmurt bakke (jeg brugte en lille rugbrødsform) og film den. Sæt grøden i køleskabet og lad den blive kold, lad den gerne stå til næste dag. Skær herefter grøden i 1 cm tykke skiver og steg dem sprøde i olie på en god pande med non stick belægning.

Server grøden med kålpølser, rødløgskompot, lidt grøn salat, masser af Arfmann sennep og en god kold øl - f.eks. Saaz Brew fra Hancock.

Til de lokale fra Struer området, kan kålpølserne fra Gl. Amstrup slagteren på Ølbyvej varmt anbefales


Ingen kommentarer:

Send en kommentar