lørdag den 3. august 2013

Hybenmuffins

Da jeg sidste år fyldte 30, bagte jeg disse skønne muffins som en lille dessert efter en lækker tapas aftensmad. Nu er det jo hybensæson igen og jeg glæder mig allerede til at eksperimentere i køkkenet med de mørkorange skønheder. De er lidt omfattende at klargøre, men der er klart besværet værd.
Opskriften er fra "Meyers Kager" og både muffins og kagebog kan varmt anbefales.


Muffins med syltede hyben:
(18 stk)

1 stort æg eller 2 små
1 1/4 dl olie
2 ½ dl sødmælk
Revet skal fra 1 økologisk citron
½ dl citronsaft
2 dl rørsukker
5 dl hvedemel
½ tsk salt
1 spsk bagepulver
300 gram syltede hyben (grofthakkede)

18 muffinforme i silikone eller papir.

Pisk æg, olie, sødmælk, citronskal og citronsaft sammen. Bland mel, rørsukker, bagepulver og salt sammen i en anden skål og tilsæt de våde ingredienser. Rør kun i blandingen til den lige er samlet. En muffindej må ikke røres for meget. Vend hurtigt de syltede hyben i dejen. Fordel dejen i muffinformene og bag kagerne ved 190 grader (varmluft) i en forvarmet ovn i ca. 20 minutter.

Jeg brugte lidt af lagen fra mine syltede hyben til at røre en glasur af og pyntede herefter kagerne med glasur og et stykke syltet hyben.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar