mandag den 29. juli 2013

Syltede kirsebær

Jeg blev ret skuffet sidste sommer, da det gik op for mig at kirsebærsæsonen var ovre og at jeg havde glemt at få syltet nogle. I år har jeg husket det, og ser nu frem til at forkæle min familie med lækker hjemmelavet kirsebærsauce juleaften. Kirsebærrene fik jeg af min kusine som selv havde været ude og plukke dem, til gengæld udstenede jeg dem allesammen (ja, altså bortset fra de rå mængder vi nåede at sætte til livs inden).
Ud af portionen jeg fik lavet, fik jeg ét stort glas og en lille rest som jeg vil bruge i lidt konfekt eller en kage på et tidspunkt.



Syltede kirsebær:

Ca. ½ kg udstenede kirsebær
100 gram sukker
1 vanillestang
2 dl vand
½ dl Amaretto (mandellikør)
2 spsk citronsaft
Atamon

Hvis ikke du har en udstener til kirsebær, skærer du et snit ind på den ene side af kirsebærret og piller stenen ud med fingrene. Det er et værre svineri og dine fingre er på ingen måde kønne at kigge på bagefter, men det er besværet værd.

Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Kom kirsebær, sukker, vanillekorn,- og stang, vand og amaretto op i en gryde og bring det i kog (du kan også udelade amarettoen, bare tilsæt tilsvarende mængde vand).
Lad blandingen småkoge i 10 minutter. Smag til med citronsaften så den har den syre/sødme balance der passer dig. Tag gryden af varmen og tilsæt ½ tsk atamon. Kom de syltede kirsebær på atamonskyllede glas og sæt låget på med det samme. Lad dem stå ½-1 time på køkkenbordet og stil dem derefter på køl. Du kan også udelade konserveringen, og istedet komme de syltede kirsebær i en fryseegnet emballage. Derefter kan du opbevare kirsebærrene i fryseren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar