tirsdag den 23. juli 2013

Solbærsyltetøj

Jeg elsker syltetøj! Specielt solbærsyltetøj, som smager af sommer, sol og farmors køkkenhave. Min kæreste har lært mig at solbærsyltetøj er uundværligt til brændende kærlighed og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. Tippet er hermed givet videre. Jeg har dog planer om at bruge lidt af det til lidt konfekt, til brie, fritteret camembert, æbleskiver osv. osv. :-)



 Solbærsyltetøj

450 gram friske eller frosne, optøede solbær
125 gram sukker
1 vanillestang
Evt. ½ tsk melatin + 1 spsk sukker (hvis du vil have en tykkere konsistens)
Atamon

Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Bland vanillekornene med sukkeret og kom det i en lille gryde sammen med solbærrene. Bring det langsomt op til kogepunktet, rør forsigtigt af og til så sukkeret opløses. Når sukkeret er opløst og blandingen lige koger, tilsættes melatin rørt ud i sukker. Kog 1-2 minutter og tag gryden fra varmen. Tilsæt ½ tsk atamon til syltetøjet og hæld det på atamonskyllede glas. Sæt låget på med det samme. Lad glassene stå i ½-1 time og sæt dem derefter på køl.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar