onsdag den 12. juni 2013

Bloggen fylder 1 år

Bloggen nærmer sig med hastige skridt sin 1 års fødselsdag. I den anledning har jeg lavet en lille konkurrence til jer læsere. I kan vinde én af mine absolutte favorit kogebøger: Claus Meyers "Almanak".
Jeg er rigtig glad for denne bog, da den er utroligt inspirerende og smukt illustreret. Der er både de gode gammeldags mormor retter som frikassé, stegt flæsk og fløderand, men også mere utraditionelle opskrifter som vegetarcurry, braiseret hare og min favorit indtil videre; stegt byggrød med løgkompot og pølse.

Så nu kan i altså vinde denne dejlige bog og det eneste i skal gøre er at skrive en kommentar herunder, hvori i skriver hvad jeres livret er og hvorfor. konkurrencen slutter den 23. juni kl. 12.00. Herefter trækker jeg en vinder blandt alle kommentarerne. 


20 kommentarer:

  1. Det er som om ens livretter ændre sig, men en sikker hitter hos os er hakkebøffer med masser af bløde løg, god brun sovs - og så kartoflerne.

    Ikke en ret vi får mange gange i løbet af året, for den der ikke ligefrem sund. Men når den kommer på bordet, bliver den bare nydt helt vildt.

    Hvorfor vi er vilde med den - det er en hverdagsret, som giver en god undskyldning til at åbne en flaske vin. Samt så smager den rigtig godt (man skal bare ikke have den hver uge :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuuha Mette, bøf med bløde løg er altid et hit!! Vi elsker det også :-)

      Slet
  2. Jeg har ik en livret. Det er mere måden maden bliver lavet på. For her om sommeren (lige meget om det regner) så griller vi. Og det er faktisk alt vi griller lige fra kedelige røde pølser til thai wok (har en wok til veberen).
    Men skal jeg komme med noget som er et hit hos os alle 5 er det grillede rejer med flute og hvidløgsdressing. Måske mest en forret.... men den er god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder fuldstændig med dig Cisse! Engang imellem er det selskabet eller stemningen som gør hele forskellen for måltidet :-)
      Grillede rejer lyder iøvrigt rigtig lækkert og sommerligt :-)

      Slet
  3. Min livret er tarteletter! Elsker dem. Uhm.....
    Men at se mine piger også elske dem er endnu bedre.
    Faktisk elsker jeg mad. Elsker at lave det og prøve nyt. Elsker at give min viden videre til mine piger ♥♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker altså også bare tarteletter!! Jeg er mest til den klassiske med høns i asparges, men man kan jo varierer fyldet i det uendelige :-)
      Faktisk en god måde at bruge rester på :-)

      Slet
  4. Én livret?? Av, den var svær.... en god, fyrrig chili con carne med creme fraîche på toppen?? Gule ærter?? Hmmm.... der var en der skrev om tarteletter... ja, det er også godt. Jeg er nok også mest til den der med, at det er selskab og stemning der ligesom 'gør det' for mig.... men ak, jeg elsker (næsten) al mad ;)
    Go' mandag til alle derude i blogland.
    Vh Det grønne fårs mor :)
    aka Janni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janni

      Hvor er det sjældent at jeg hører om nogen som foreslår gule ærter som en livret... Det er en af de retter som jeg er bange for at der engang forsvinder fra vores madkultur. Det smager jo bare så godt!! Jeg plejer at spise det med kogt medister og masser af sennep... GUF!! :-)

      Slet
  5. Uhh det er svært at nævne en livret, særligt når man er ret glad for mad generelt ;) Men jeg elsker vildtkød (steg) med waldorfsalat, tyttebærmarmelade, taffelchips og kogte kartofler med brun vildtsovs :) Uhhhmm, bliver helt sulten ved tanken og kommer til at tænke på nytår hos de gamle. Hvis det stod til mig skal der helst også serveres mors brunede kartofler til, men det hører sig vist normalvis ikke rigtigt til. Men guf de er gode i denne sammenhæng :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg blev simpelthen så sulten igår efter at have læst din kommentar Henriette :-)
      Jeg er også helt tosset med waldorfsalat, og det allerbedste er hvis den bliver serveret i de der oldschool fuglereder :-)

      Slet
  6. Surströmning - og mest pga underholdningsværdien..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Henrik, jeg tror at jeg lader fornøjelsen være helt på din side ;-)

      Slet
  7. Dyreryg med waldorfssalat, hvis det skal være ekstra lækkert. Skønt, når manden selv har skudt det, og det er lækkert, fordi man ikke får det så tit. Til hverdag elsker jeg hjemmebagte pitabrød med oksekødsfyld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjemmebagte pitabrød med fyld er også et stort hit hjemme hos os. Ungerne elsker at have medbestemmelse, når brødene skal fyldes... Mit favoritfyld i pitabrød er salat, tun og god mayonnaise :-)

      Slet
    2. Hej Rikke.

      vil du være sød at sende mig en mail med din adresse, så jeg kan sende dig en kogebog? :-)

      Charlotte

      Slet
  8. Uhhh, den er svær! Men det må blive en rigtig god bøf, gerne ribeye med god fedtmarmorering, og den skal selvfølgelig være godt rød i midten. Hertil hjemmelavet bearnaise-sauce og grove fritter. Åh, nu gjorde jeg lige mig selv sulten! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. En god rød bøf og hjemmelavet bearnaise er fantastisk god hyggemad. Specielt med en god flaske rødvin til ;-)

      ...og jeg blev også sulten :-)

      Slet
  9. Jeg er glad for sommermad. Noget let og enkelt. En bestemt favorit kan jeg ikke sige, men lige nu er det nye kartofler og barbequemarineret svinekam. Hvis jeg kan få jordbær til dessert, er jeg altid glad. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nye kartofler er bare noget af det allerbedste man kan få når det bliver sommer... Elsker specielt kartoffelmadder med kolde, nye kartofler, mayonnaise og masser af purløg :-)

      Slet
  10. 1000 tak for de fine og inspirerende kommentarer i har sendt! Nu vil jeg på den gode gammeldags måde, skrive jeres navne på nogle sedler og så vil jeg trække lod om den dejlige Almanak kogebog :-)

    SvarSlet