fredag den 1. marts 2013

Solbærkager

Jeg har længe gået og tænkt over hvad jeg skulle bruge de sidste solbær i fryseren til. Den anden dag havde jeg så inviteret min bonusbedstefar til aftensmad, og jeg bestemte mig for at lave en lille dessert i form af en solbærkage med flødeskum. Normalt er jeg mere til en klat creme fraiche frem for flødeskum, men til denne kage passede flødeskummet perfekt til den friske solbærsmag.



Solbærkager:
(10-12 stk)

Smuldredej:
50 gram koldt smør
40 gram sukker
65 gram mel
20 gram mandelmel
½ tsk bagepulver

Råmasse:
80 gram blødt smør
80 gram sukker
1 vanillestang
2 æg
80 gram mel
1 tsk bagepulver

Fyld:
150 gram friske eller frosne, optøede solbær.

Til smuldredejen smuldres ingredienserne sammen til det minder om brødkrummer. Alternativt kan ingredienserne hurtigt køres i foodprocessoren.
Til råmassen flækkes vanillestangen og kornene skrabes ud. Mos vanillekornene sammen med 1 spsk af sukkeret og rør herefter vanillesukkeret godt sammen med det bløde smør og det resterende sukker. Tilsæt 1 æg ad gangen og rør det rigtig godt sammen. Tilsæt til sidst mel og bagepulver og rør dejen til den er homogen. Kom dejen op i en sprøjtepose.
Smør en muffinform med 12 huller og fordel ½ spsk smuldredej i hvert hul. Fordel herefter råmassen ovenpå smuldredejen. Fordel solbær over råmassen - pas på at du ikke får for meget væske med. Fordel til sidst den sidste smuldredej over solbærene.


Bag kagerne i en forvarmet ovn ved 180 grader i ca. 30 minutter. Lad kagerne køle noget af i formene inden de forsigtigt løsnes med en kniv og vippes op af formen.

Server kagerne med flødeskum eller creme fraiche evt. med lidt ekstra solbær på toppen.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar