lørdag den 25. august 2012

Nem tomatsuppe med ostebrød

Min lillesøster spiste til aften hos os idag. Hun havde bestilt suppe og jeg tænkte straks på en lækker cremet grøntsagssuppe med nogle af de gode danske rodfrugter. Da hun så også gerne ville have ostebrød som tilbehør, faldt valget istedet på en tomatsuppe med rød peber. Jeg har længe sværget til Jamie Olivers opskrift på tomatsuppe fra hans første kogebog, men den er altså for omfattende at stå med, når det skal gå lidt stærkt i hverdagen. Så nu har jeg forenklet opskriften en del, uden at smagen lider under det.



Charlottes tomatsuppe:

10 friske, solmodne tomater skåret i store tern (husk at skære stilken fra)
2 røde peberfrugter skåret i store tern
1 stort løg
3 fed hvidløg
1 spsk sukker
2 spsk æblecidereddike
½ liter hønsefond eller ½ liter vand og en god, økologisk hønsebouillon terning
salt og peber
Frisk basilikum

Pil løg og hvidløg og skær begge dele i skiver. Varm en gryde op med lidt olie i og lad løgene snurre ved svag varme til de er klare og møre. Tilsæt peberfrugt og lidt salt og lad det stege videre til også peberfrugterne er møre. Skru lidt op for varmen og tilsæt eddike og sukker. Lad det koge ind, til det næsten karamelisere med peberfrugter og løg. Tilsæt tomaterne, lidt mere salt og lad det småkoge 10-15 min. Tilsæt hønsefond og kog videre 10-15 min. Blend suppen med en stavblender og smag til med salt, peber og evt. mere sukker.
Server med et drys frisk basilikum og lidt olivenolie  

Ostebrød:

6 skiver groft brød - jeg brugte 3 stk Javisst fra Pågen delt i over og under (de er fuldkornsmærket)
Revet ost efter egen smag og behag


Læg brødskiverne på en bageplade med bagepapir og fordel osten henover brødskiverne. Gratiner dem i en 200 grader varm ovn, indtil de er gyldne og sprøde. Del brødene i trekanter og drys med lidt frisk basilikum.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar