onsdag den 11. juli 2012

Triste æbler

Her den anden dag tog jeg mig sammen og fik tørret de sørgelige rester af de spiseæbler som vi ikke havde fået spist, men som ikke fejlede noget, andet end at de var blevet lidt rynkede.


Jeg vaskede æblerne godt og delte dem med en æbledeler, og skar derefter bådene ud i 2-4 mm tykkelse, altså lidt under ½ cm.


Jeg fordelte æblestykkerne ud på bageplader med bagepapir i ét lag og satte dem i en 125 grader varm ovn (min ovn er så gammel, at den ikke har varmluft, så hvis du har varmluft, skal du nok skrue ned til 100 grader).
Så stod de der og passede sig selv ca. 3 timer. Jeg vendte dog af og til lidt rundt i dem, for at hele overfladen på stykkerne blev tørret.
Nu står de så her på mit køkkenbord og jeg er spændt på hvordan de holder sig. Holder de sig fine til jeg kommer hjem fra min ferie, tror jeg at de skal indgå i en hjemmelavet müsli med speltflager, nødder og tørrede æbler.
Æblestykkerne er også rigtig lækre som en lille sund snack.

3 kommentarer:

  1. Super god ide Charlotte... Glæder mig til at høre, om eksperimentet lykkedes... Gad vide om de kan bruges i bagværk og grød?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan helt sikkert bruge dem i grød.... har ikke prøvet dem i brød, men hvorfor ikke?? og så lige med en håndfuld valnøddekerner... Uhmmmmmm.... :-)

      Slet
  2. Uhm æblechips. Mener der er noget med at man kan lægge dem i vand med lidt citronsyre i inden de tørres. Så beholder de den fine lyse farve.

    SvarSlet